Bra helg! Sämre måndag.

Jag har haft en väldigt bra helg med kalas i fredags. Själva festen i sig var en besvikelse men det var så härligt att träffa gänget från introduction dagarna igen. I lördags gick vi på marknad alldeles här i närheten. Där fanns allt i från färsk fisk, färska grönsaker, kläder, nötter, korv, ostar, schampoo och mössor till blommor, kött och smycken. Vi köpte nygrillad bratwurst med sauerkraut i ett stånd och slog oss sedan ned på ett ställe vid namn café Tabac för eftermiddagskaffe och bitterballen. Från marknaden köpte vi med oss färska scampis som blev kvällens middag innan vi åkte till en mysig pub och drack stora öl.



Jag ska bannemig gå dit varje lördag för detta. GOTT!



Bitterballen består av malt kött och köttbuljong som tjocknat till en smet och sedan friterats. Detta doppas sedan i senap.



Igår var vi en sväng på stan och mötte upp Malena, en svensk tjej som också studerar här och bor här med sin pojkvän. Hon har även jobbat med min syster så vi har redans setts flera gånger, men har haft svårt att placera varifrån tills igår. Världen är bra liten! Vi satte oss på en restaurang som var hur häftig som helst. De startade restaurangen utan egentligen någonting alls och bad därför alla deras vänner ta med tallrikar. Konceptet levde vidare och därför är alla tallrikar olika, häftigt! De hyllar även alla mödrar genom att gäster få ta med sig en bild på deras mor som sedan ramas in och sätts upp på väggen. Alla väggar var fullproppade med härliga bilder på mammor från hela världen. Det är häftigt när det ligger historia bakom, och gjorde att miljön blev väldigt intressant. De serverar en hel rad olika maträtter och deras specialitet är ett axplock av inhemska maträtter som kål, kött och korv. Jag hade redan ätit lunch och tog en sallad men Maias och Malenas pojkvänner åt detta och jag ska definitivt dit och prova det någon gång. Till kaffet ställdes en blommig gammeldags burk på bordet som var fylld med kakor. Mysfaktor!

Dagen har tyvärr inte börjat lika bra. Även om jag tog det hyffsat lugnt i helgen, så har jag vaknat flera gånger inatt av min hals. Förra veckans förkylning bestod mest av hosta, feber och snorpapper. Idag gör min hals ont och jag har en huvudvärk som heter duga. Mina öron gör sig även påminnda. Det är tröttsamt. Jag vill vara frisk. Jag har massor att plugga men kan inte koncentrera mig. Jag hoppas det släpper snart för i helgen kommer Tomas och då vill jag vara pigg! Som jag har längtat efter honom.

/E


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0