Måndag morgon

Första varadagen!

Jag och Maia missade slutfesten i lördags då vi efter att ha varit vilse hela dagen (en timme på cyckel och en timme till fots) även förlorade Maias väska på vägen in samt inte visste hur man tog sig till båten där festen var. Vi gav upp då många saker gått fel och satte oss på en inhemsk pub och drack Amstel. Vi hamnade på den lolkala puben för... gubbar. Det var så roligt, vi såg helt malplacerade ut bland alla tjocka äldre män som rökte cigarriller och mumlade med varandra. Vi fick lära oss en del om Amsterdam och de var mycket chockade över att jag, en tjugofemåring tjej från Sverige, hade lite kunskaper om öl.

Efter många intenstiva dagar fick vi igår lite egentid. Första morgonen utan att behöva stressa i sig kaffet var härligt, och skönt att få lite tid att hänga i lägenheten. Vi stack iväg via färja till en marknad som låg på andra sidan floden. Marknaden sker en gång i månaden och består av en stor lagerlokal fylld med locals som ställer upp sina stånd och säljer av sina saker. Området runt omkring är häftigt och även lite fult. Stora lagerloker med trasiga fönster och en halvt sjunken ubåt i vattnet. En målning på en av husväggarna fastnade jag för:

 

"When the odds are one in a million, be the one..."
"A day withuot laughetr is a day wasted"


Jag hittade inte mycket och var lite nere för det, men precis när vi ska gå finner jag två vintage Marilyn Monroe tavlor för priset av 5 euro (tillsammans!).

  
Utsikt från färjan samt området kring marknaden

Här fanns allt från tavlor, kläder, smycken och skor till pälsar, skridskor och frimärkssamlingar



Efter det åkte vi hem och catchade up med nära och kära, och jag lagade min första egna middag sen jag kom hit (hemmagjorda köttbular.. såklart).

Idag börjar de flesta skolan men eftersom jag endast läser en kurs från Universitetet här är jag hemma. Dock är det ingen vila för det, jag har min första uppgift att lämna in till skolan hemma. Läser en 7,5 poängskurs i forskningsmetidoik på distans via nätet. Mycket smart sätt!

Nu måste jag sätta igång, senare bär det av till stan för att öppna ett bankkonto (få ställen accepterar VISA och Mastercard, lite märkligt). Ikväll blir det lite häng med några från gruppen.

Saknar er!

/Elin


Kommentarer
Postat av: Linda

Va såååå kul att prata med dig igår Pärlan. Jag sitter hemma och tentapluggar men det är inte samma sak utan dig... Mamma har lovat att komma och dricka vin och diskutera plugg dagen innan tentan iaf, det är inte du men det är alltid nåt haha. Puss på dig stumpan

2012-02-06 @ 11:58:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0