Valentine

Igår trotsade jag förkylningen något. Dagen till ära gav jag och Maia oss iväg på vårat första restaurangbesök. Något smådeppiga över att ha våra pojkvänner hemma i Sverige på denna dag tog vi vara på varandra istället och gick ut på date!


Man ska nog inte utmana ödet för mycket och bege sig ut på en sjumilavandring när man mår som jag gör så därför bläddrade Maia frenilt i sin guidebok efter bra ställen här i närheten. Hon fann ett par alternativ och det landade på en Indisk restaurang vid namn Balraj på Haarlemmerstraat (som ligger två min med buss från oss). Vi gick först förbi för att välja ett annat ställe då belysningen och stämningen inte verkade så mysig. Vi tyckte väl att ska det vara så ska det vara på riktigt med candel lights och kärleksfulla par i hörnen. Men efter en tur runt området bestämde vi oss för att ge det ett försök. Det var ju trots allt rekommenderat som en av de tio bästa restaurangerna i området. Och oj vad bra att vi gjorde det..

De hade en prisvärd meny där man fick komponera ihop en hel trerättersmiddag för 18,50 euro. Först kändes det lite som en typisk kinarestaurang med det konceptet, där fyra små rätter och friterad banan med glass kommer inrullandes på löpande band, men det blev inte riktigt så. Vi började med förrätt i form av... kött. Maia tog en tandooriliknande kycklingrätt och jag provade mig på indisk kebab. Med två goda såser till och lite sallad blev det en perfekt aptitretare.

Till varmrätt slog jag till på en klassisk Tikka Masaala, Maia tog fisk. Till detta fick vi ris, naan-bröd, linser och ärter. Det kändes väldigt inhemskt och "riktigt". SÅ GOTT! Vi åt tills vi inte kunde prata.

Hela kalaset sköljdes ner med Indiska Cobror!

Jag var helt slut efter detta, kroppen är väl inte riktigt bra än och idag har jag även ont i halsen. Men det var mycket välbehövt att få komma ut på stan lite. Idag är jag hemma och pluggar, har en hel del att komma ikapp med. Vi hörs snart!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0